Besøg i Maranello og Formel 1 på Imola

Endelig, endelig kom dagen, som jeg siden januar 2004 havde ventet på, torsdag d. 22 april, hvor jeg - Kenneth - skulle til Italien for, at se byen over alle - MARANELLO, Ferraris hjemby! Dog måtte en bustur på godt 22 timer først overstået, det var hårdt, men det hele værd.

Jeg har forsøgt, at gøre det så kort som muligt, men der er så mange ting, man gerne vil have med, så det er lidt svært, at skulle begrænse sig! Men god fornøjelse med læsestoffet! Sådan en tur her kan kun anbefales! 

Fredag:
Fredag morgen var der for første gang bid, det var i Østrig hvor vi så den første Ferrari - en rød 348 ts, men dagen skulle vise sig, at blive meget bedre!

Ved middagstid ankom vi til vores hotel, og fik uddelt nøgler til vores værelser, og kort tid efter skulle nogle af "turisterne" af sted til Maranello, men nogle ville gerne spise inden, så vi andre satte os ud på altanen ved restauranten, men udsyn til vejen, som førte til Maranello. Vi havde ikke siddet der længe, før en ladvogn kom forbi, den var på vej til Maranello med en sort Ferrari 308 GTB - vi så den senere på dagen hos Tony's Auto. Så var vi var ved, at være klar til, at køre til Maranello, de andre havde spist, så vi gik ind fra altanen igen, men jeg blev stående i døren, og pludselig var der kanon udsigt, endnu en ladvogn kom, denne gang med en rød Enzo, dog overdækket med hvid filt - mit første møde med en Ferrari Enzo.

Så var der ellers afgang mod Maranello! Vi var på kort runde i byen med bussen, og så var der ellers nogle timer til selv, at komme rundt i byen. Det var meget vildt, det vrimlede lige frem med Ferrarier, den nye Ferrari 612'er så vi nogle stykker af, samt en hel del Ferrari 360'ere. Man skulle gå, og holde øje med trafikken i begge retninger, for lige pludselig var de der, og man skulle jo helst var klar med kameraet. Vi var også rundt i nogle af butikkerne i byen, men det var meget sjovere ude på gaden. Vi trissede lige så stille ned mod Ferrari fabrikkens bagindgang, hvor stort set alle Ferrarierne kommer ind og ud, men så kunne vi høre lyd fra Pista di Fiorano, og så gik det ellers med raske skridt hen mod banen, op på broen, hvor der er kanon udsyn over banen, her var det den nye Maserati Pirelli, dog en prototype, der kørte rundt på banen, sikke en lyd, den var også bygget med en Enzo motor, og den fik noget gas skal jeg love for.

Vi gik igen ned mod bagindgangen. På vejen var vi oppe, at kravle på en mur, hvor der omme bag holdte HELT NYE FERRARIER, som lige er kommet ud fra fabrikken, og der var mange, Enzo'er, 360'ere, 612'ere, 575'ere m.fl. Mange var dækket til med hvid film for, at beskytte lakken på bilen. Et stykke nede af gaden, hoppede vi igen op, og der holdte en sølv Ferrari Enzo, hvilket vi var meget overrasket over, da den kun skulle være bygget i rød, gul og sort fra fabrikken! Vi fik taget nogle billeder over muren, og stod og savlede lidt, så gik vi ellers videre ned mod bagindgangen. 

Vi stod nede ved bagindgangen, og der kom en dejlig masse Ferrarier forbi, og vi kunne se ind på fabrikkens område, hvor der da også holdte et par enkelte Ferrarier. Det var spændende, at stå og se, hvordan de bare kørte rundt inde på fabrikkens område. Vi skulle dog selv ikke komme for tæt på, før der blev peget fingre.

Her over en mørkeblå 612'er, selv om det er lidt svært at se! Det er taget i gennem porten ved bagindgangen... Her er en ny 612'er på vej ud, for at teste, og se, om alt er i orden, inden den skal videre til dens nye ejer... Her en sølv eller grå 612'er, den var samme farve, som vi så en Enzo i, måske endda den der holdte ved siden af...

Om aftenen var vi på restaurant - Ristorante Montana - der hvor Schumi spiser, når han er i byen. Der har været rigtig mange kendte på besøg i den restaurant, væggene var overdækket med autografer og hilsner, alle var rammet ind. Der hang nogle Ferrari køredragter, to næser fra en F1'er, dæk og hjelme, modelbiler, der var rigtig meget at se på mens man spiste, og maden var også kanon god.

Lørdag:
Lørdag gik turen igen til Maranello, denne gang regnede vi ikke med ret meget, da fabrikken er lukket om lørdagen, og da turen blev afholdt sidste år, skete der næsten ikke noget lørdag. Da vi kom over Pista di Fiorano kunne vi se, at der faktisk var fyldt med Ferrarier som kørte rundt på banen. Så vi måtte om og kigge med det samme. På vej der om så vi en Enzo, en rød Enzo, den var også på vej ind på banen, men vi nåede lige, at komme om, og få taget nogle billeder af den, inden porten til banen blev lukket i. Den bil er altså kanon flot!

Vi kørte fra banen igen, og kørte hen og parkerede bussen foran Ferrari Galleriet, men gik med det samme tilbage mod Pista di Fiorano, på vejen kiggede vi lige ind hos autoværksted - Carrozzeria Ferrari, hvor der holdte, F50 (rød), 360 Modena (sølv/grå), 355 GTB (rød), 360 Spider (blå), 612 Scaglietti (sølv/grå), 360 Spider (rød) og Enzo (rød)!! Uden for holdte der lige en gul 360 Spider, rigtig lækker, og mens vi stod der kom der lige endnu en 360 Spider, den her var bare sort!

På banen var der også mange Ferrarier, vi tror der var 10-15 biler på banen hele tiden, og mindst lige så mange må have holdt, og ventet omme i pitten. Det kunne virke som om, at det var private, der havde fået lov til, at tage noget familie og venner med på banen, og så elles bare køre igennem. Vi fik hurtigt to timer til at gå, vi gik næsten hele vejen rundt om banen, så vi kunne se de forskellige sving. Vi var også oppe i den ret kendte maste, som står lige uden for banen, her var der god udsigt over banen, og man kunne tage nogle rigtig gode billeder.
Der var nogle af kørerne som virkelig gav den gas, mens andre tog den mere med ro. Der var bl.a. en grå Ferrari 550 Maranello, som spandt af banen, lige ud foran hvor vi stod - sejt! En del af de 360'ere - især Stradalerne - fik også godt med gas.

Så gik vi tilbage, og ind på en lille bar, hvor vi så dagens tidskørsler, stemningen var ret god, på trods af Schumachers 2. startplacering

Så gik vi ind på Ferrari galleriet, det er ikke så stort, men lidt var der da. Galleriet er ikke noget, i forehold til, hvad der kommer på vejene på nogle gode dage.
Der var blandt andet: Ferrari F500, 360 Modena, F50, Enzo, 612 Scaglietti - i alt var der 24 Ferrarier (se resten længere nede, når der senere vil komme en liste med alle de forskellige Ferrarier jeg så dernede)

Tilbage på hotellet ville jeg lige ud og tage billeder af hotellet og området, og gik derfor op mod vejen, her passerede en rød 360 Spider, så jeg gik helt op til vejen, for skulle den nu komme tilbage, så ville jeg ikke gå glip af det! Det gjorde den ikke, men til gengæld kom der en mørkeblå 612'er, for fulgt af en lad vogn, hvor jeg så en rød 612'er, den første og den eneste på hele turen, jeg fik helt et chok, da jeg så den røde 612'er bag i den vogn...

Søndag:
Søndag var dagen hvor vi skulle til Imola for, at se Formel 1. Vi kørte tidligt, for vi skulle jo ikke gå glip af løbet, på grund af en mulig kø. Og der var kø, der var meget kø på vejen. Mange Ferrari fans kørte forbi os på vejen, i næsten hver anden bil lå der et eller andet Ferrari merchandise, ellers havde personerne i bilen Ferrari tøj på - det var lidt sjovt, at kunne sidde oppe i bussen, og se det. 

Til at starte med kørte der Porsche Challenge på banen, det lød okay, men da de første F1'ere kom fobi - vel og mærke næsten i tomgang - kunne de Porscher rende og hoppe med deres lyd. Så kom de på opvarmnings runden, det var så lige lidt vildere end den første runde, hvor de skulle om på deres pladser. Og så kom de endelig for "real-live" og hvor skal jeg da love for, at det var helt kanon, det var ubeskriveligt, bare en hel masse larm, og når der så kommer så mange på én gang. Vi kunne især høre gearskiftet, det lød også helt vildt godt. Først en smule skratreren, lidt som fra en walkie-talkie (uden det på nogen måder kan sammenlignes), og så kom det ellers bare inde fra, rigtig hult, DOK!! Svært at forklare på skrift, svært at demonstrerer ved lyd, det SKAL opleves LIVE! Vi var heldige, at vi igen fik en Schumi sejr. Der skete ikke rigtig noget dramatik ud fra hvor vi sad, det måtte vi se på storskærmen lige over for os!

Efter løbet gik vi ned på banen, og gik om mod pit området, her var vi heldige, Michael Schumacher kom efter pressemødet ud på en trappe, kun nogle hundrede meter fra hvor vi gik. Vi kom hen og så ind i pitten, desværre var alle de "kendte" væk, dog fik et af medlemmerne fra "Club di Fiorano" taget et billede af Luca di Montezemolo og Ross Brown.

   
Her er lidt fra Formel 1 løbet! Begge billeder er af Schumi
  

Så var det ellers med, at komme ud fra banen - det var dog lidt svært, for der var MANGE mennesker - og tilbage til bussen, og så skulle vi tilbage til lille Danmark, efter en RIGTIG STOR OPLEVELSE!!


612 Scaglietti ude foran fabrikkens hovedindgang


360 Stradale ude foran fabrikkens hovedindgang 


246 Dino GT, og F40 under dæknet


512 TR, utrolig bred. Den holdte hos Tony


P-plads ved Tony + 355 GTB


Enzo inde på fabrikken, sprit-ny


P-plads for helt nye Ferrarier

Enzo igen. Billedet er taget gennem et hegn

612 Scaglietti ved vores hotel

Ved restaurant Montana

På restaurant Montana

På restaurant Montana

Uden for Montana

Carrozzeria Ferrari

Resterne fra en Enzo

360 Spider. Den havde en speciel front, som Stradalen

2 x 360 Spider. Den sorte kom mens vi stod der

Enzo, på vej ind på Pista di Fiorano

Enzo på Pista

575 på Pista

360 Stradale på Pista

3 x 360 Modena + 1 x 360 Stradale

Vi var der oppe, og tage billeder ud over banen

360 Stradale set bag fra, et andet sted på banen

360 Spider & 550 Maranello

Ferrari Enzo. Det var vidst ejet af en ældre herre

550 Maranello tager sig en snurre tur...

2 x 360 Modena
1 x 360 Stradale
1 x 355 GTB

Testarossa ude foran Hors Ligne. Det siges, at han ikke er til at handle med

Hos Ferrari Club Maranello

Hos Ferrari Club Maranello

Hos Ferrari Club Maranello

166 S, første bil i Galleriet

F158

360 Modena

408 4WD - en prototype

F50

550 Barchetta

F50 bagfra

360 Modena

166 Inter

166 MM Barchetta

166 Le Mans

Enzo

Enzo

Enzo

Enzo

Rubens Barrichello 2000

F40

355 GTS