Michael Schumacher

Info:
Fulde navn: Michael Schumacher
Kæle navn: Schumi
Fødselsdato: 3. januar 1969
Fødested: Hürth-Hermülhein (nær Kerpen) i Tyskland
Privat status: Gift, siden 1/8 1995, han har med hans kone to børn, en pige og en dreng.

Hobbyer foruden motorsport:
Fodbold, tennis, svømning og skiløb.

Michael Schumacher havde som ung også et stort talent indenfor fodbold, men han valgte at satse på motorsporten - måske ganske klogt?

Tiden før Formel 1:
Michael er startet i en meget tidlig alder med at køre race, han var bare 4 år, da han kørte for første gang. Det var hans far, Rolf Schumacher, som havde bygget en gokart til Michael. På dette tidspunkt var det bare en lille plæneklippermotor han kørte med. Da han skulle til at køre et par testrunder i sin ny racer, kørte han ind i en lygtepæl - heldigvis gik det ikke altid sådan!
Michael og Ralf Schumacher voksede op i gokart verdenen, da deres fader, Rolf, var bestyrer af "Kart-Club Kerpen-Horrem", og deres moder stod for kantinen i gokart klubben. Ikke underligt, at Michael derfor brugte al den tid på banen han kunne. 
Da han var 6 år gammel vandt han sin første titel, han vandt klubmesterskabet i gokart klubben i sin alders gruppe.

Familien havde ikke stor indtægt på gokart-banen, det var også derfor Michael måtte køre i en hjemmelavet gokart. Den hjemmelavede gokart fik Michael hurtigt brændt motoren af på, så den skulle skiftes, men da familien ikke havde en stor økonomi, så var 3.000 kr. til en ny motor ikke muligt at skrabe sammen for familien. Alligevel var Michael heldig, for venner, bekendte og forretningens folk, der kende til den lille, vindende og rigtige gode kører, kunne se en fremtid for ham, og de bidragede derfor med penge, så han kunne få sig en ny motor. Præsidenten for "Michael Schumacher Fan Club" er en af de forretningsmænd, der bidragede med penge, og så et talent i ham, og de er i dag nære venner!

Før det egentlig gik op for Michael, at han ville være racerkører, havde han gjort alt for, at han kunne være blevet professionel fodboldspiller, men da han fandt ud af, at han ikke var den rigtige til det, satsede han udelukkende på motorsport, men det var et svært valg for ham.

De fleste ved, at Michael går under navnet "King of Rain", og det er der forklaringer på, for han kørte jo bedre end alle andre i regnvejr, men han var også den eneste på gokart-banen, når det var regnvejr, det generede han ikke, og er kun kommet ham til gode siden hen.

I 1984 begyndte Michael rigtig at få succes, for det var dette år, hvor ham vandt det tyske Junior mesterskab i gokart, og han vandt også det samme mesterskab i 1985.

Allerede nu tog han en forsmag på hans nuværende største konkurrenter, for han var på det tidlige tidspunkt oppe imod Mika Häkkinen, som den dag i dag er gået på "pension", han kørte også mod Heinz-Harald Frentzen, Alessandro Zanardi og andre at gutterne fra Formel 1.

17 år gammel, i 1986, var han for første gang med i det tyske Senior Kart mesterskab, og det resulterede i en flot 3. plads i sit debut år. Også Europamesterskabet deltog han for første gang i, også her vandt han en 3. plads.

1987 blev så året, hvor Michael kunne trække det tyske Kart mesterskab hjem, og ikke nok med det, han tog også Europamesterskabet med hjem.

Formel begynder at blive et realitet:
I 1988 kom han til at køre Formel König, og der er ikke meget mere at sige, end at Michael også vandt denne klasse, han vandt 9 ud af 10 løb, så han måtte hurtigt tage et skridt videre, og inden han havde kørt Formel König sæsonen færdig, var han faktisk også videre, han begyndte nemlig, at køre Formel Ford 1600. 

Michael kørte Formel König og Formel Ford 1600 på samme tid. Som sagt, så vandt han Königmesterskabet, og blev nr. 2 i Formel Ford 1600 EM. 

Endnu en gang kunne han hoppe et niveau op, og i 1989 vandt han 3. pladsen for Formel 3.

1990 blev et godt år for Schumi, hans sidste i Formel 3, og så blev han også mester, han vandt Formel 3 mesterskabet.

Michael kørte i 1990 også Mercedes Group C World Championship for Mercedes Junior Team, hvor han også vandt.

Michael og Mercedes stiller op til Le Mans:
I 1991 var Michael med i truppen fra Mercedes, som stillede op til Le Mans, Michael og resten af holdet fik en 5. plads, Michael satte hurtigste omgang i løbet.

Michael kommer til Formel 1:
Året var 1991, dagen var 25 august, og teamet var Jorden, piloten Michael Schumacher, som havde stor status den dag, debutant. På Spa banen i Belgien skulle verdens bedste F1 kører få sin debut - faktisk er Spa banen Michaels favorit bane. For at Michael kunne lære banen at kende, skulle han sammen med Jordens første kører - Andrea de Cesaris - køre et par runder, i en almindelig bil, man da han blev en smule forsinket, måtte Michael selv tage affære, og han havde i bagagerummet i sin bil, en sammenklappelig cykel, så den tog han et par omgange på, og dette var hans første omgange på Spa banen, og ikke hans sidste...

Blot efter 3 test runder i F1 bilen, havde Michael allerede bevist, at han havde egenskaberne til, at blive en fremragende racerkører, hvilket han jo også er blevet.

Da dagen kom, hvor Michael skulle ned i raceren, og køre sit debutløb, skulle det vise sig, ikke at blive nogen succes, for løbet varede kun meget kort tid for Michael, for koblingen i hans bil løb sig en tur, og han måtte derfor udgå. Under kvalifikationen til løbet, endte Michael på en 7. startplads, hvilket er meget flot. Selvom, at han hurtigt var ude, nåede han alligevel, at imponere en del mennesker, i det, at han nåede to pladser frem i starten, han gik fra 7. til 5. pladsen, hvorefter uheldet var ude, og han måtte udgå. 

Benetton var et af de teams, som havde kigge, da Michael lavede den formidable start, i hans debutløb, og de tilbød han hurtigt en kontrakt, og i det næste løb, sad Michael i en Benetton racer. 

Disse F1-teams har Michael Schumacher kørt for:
Jordan 1991
Benetton fra 1991 til 1995
Ferrari fra 1996, og han har kontrakt frem til 2006 - den forlænges muligvis!

Michaels rekorder:
Vundet VM 7 gange, 1994 for første gang, i en Benetton bil, i 1995 også for Benetton. Så skulle der gå fem år, og i 2000 vandt han igen, for første gang sammen med Ferrari, han har også vundet i 2001 - 2002 - 2003 - 2004.

Han har kørt 163 GP'er for Ferrari, vundet 65 - 2. plads 27 gange  - 3. plads 11 gange.

Michaels rekorder:

Flest verdensmesterskaber - 7
Flest verdensmesterskaber i træk - 5 (2000-2004)
Tidligste verdensmester på en sæson - efter 11 ud af 17 løb (2002)
Flest sejre - 91 i alt
Flest 2. pladser - 43 i alt
Flest sejre i løbet af en sæson - 13 i 2004
Flest sejre i træk - 7, i 2004
Flest podieplaceringer i alt - 154
Flest podieplaceringer på en sæson - 17, i alle løb 2002
Flest point i alt - 1369 point
Flest point på en sæson - 148 point i 2004
Flest VM titler for det samme team - 5, for Ferrari
Hurtigste omgange: 76
Førende omgange: 4.741 (22.155 km)