Mille Miglia

Mille Miglia er et meget legendarisk løb, det er som et maraton - bare for biler. Løbet blev for første gang kørt i 1927, og siden Ferrari i 1948 stillede op for første gang (og i øvrigt også vandt) har der næsten været Ferrarier med hver gang, gamle som nye.

Grundlæggerne af løbet var de to 23-årige kammerater Aymo Maggi og Franco Mazzotti, som i 1926 mødtes for, at få lavet et ny racerløb. Udover de to, så var en mand ved navn Renzo Castagneto Regio - sekretær i den Italienske bil klub "Automobile Club d`Italia" - og Giovanni Canestrini - journalist på et sports blad - også til stede. De ville igen forsøge at få et racerløb til Brescia, for de måtte få år tidligere sige farvel til byens Gran Prix, som blev flyttet.

Ikke et helt almindeligt racerløb blev startet, nemlig et løb, som skulle forgå på landeveje, og som strakte sig over 1.660 km, og gik fra byen Brescia til Rom, og tilbage igen. 

Det var Franco Mazzotti som fandt på navnet, han var lige kommet hjem fra USA, og da løbet svare til ca. 1000 mil i Amerika mente han det skulle hedde Mille Miglia, og de andre kunne lide navnet. 

I 1929 bliver Mille Miglia et internationalt løb, og Bugatti deltager, men havde ikke den mindste chance mod Alfa Romeo. 

I 1931 vinder Mercedes, som er det første team fra udlandet, der vinder det Italienske løb. 

Så overtager Alfa Romeo igen succesen, som de i 1933 overlader til Enzo Ferrari, som stiller op med Alfa Romeo racere, og hans team vinder i 1933-1934-1935. 

På grund af krigen er der i 1936 ingen deltagelse fra udlandet, men de udenlandske teams vender så småt tilbage i 1937, men igen er det Alfa Romeo der tager sejren. 

1938 bliver et hårdt år for Mille Miglia, for en bil ryger af vejen, og tager 10 tilskuere og køreren med sig i døden, og så var det også slut for Mille Miglia. 

I 1947 vender løbet dog tilbage igen, men næsten alle bilerne, er biler, som blev bygget før 2. Verdenskrig udbrød, og nok en gang var Alfa Romeo det stærkeste team, nu for 11. gang. 

Alfas succes skulle dog have lov til, at ophøre i 1948, for nu kom Ferrari ind i billedet, og ved den første deltagelse, der kan man vel ligeså godt tage sejren også, det gjorde Enzo i hvert fald. I 1949 vinder Ferrari igen, denne gang med en Ferrari 166 MM Touring.


Her ses en Ferrari 166 MM Barchetta. MM står for Mille Miglia...

Også i 1950, 1951, 1952 og 1953 vinder Ferrari. I 1950 er det en privat Ferrari 195 S som vinder. Køreren var søn af en tøjtestilfabrikant, og var klædt i meget fint tøj. I 1951 og 1952 er det igen fabriks Ferrarierne som vinder, men i 1953 vender tøj sønnen igen tilbage og vinder.

I 1956 vinder Ferrari igen, denne gang har Ferrari besat de fem første pladser. 

1957 bliver endnu et kedeligt år for Mille Miglia, for en Ferraris bagdæk eksplodere, og endnu 10 tilskuere bliver dræbt. Igen forbydes Mille Miglia. Det skal lige siges, at Ferrari også vandt dette løb.

Igen 20 år senere, i 1977, starter løbet op igen. Og det bliver også kørt den dag i dag.