Ferrari 365 GT NART Spyder
- en grim Ferrari?

Nu tænker du sikkert "Hvad, en grim Ferrari, kan det virkelig være rigtigt?" Grim er et ord jeg MEGET sjældent bruger om en Ferrari, men her… er der vidst desværre tale om den eneste grimme Ferrari nogensinde. Ferrari 365 GT NART Spyder er fra slutningen af 80'erne, og en blanding af mange ting. Ferrari 365 GT NART Spyder stammer heldigvis ikke fra Ferrari fabrikken i Maranello, og dog, helt kan vi faktisk ikke løbe fra den, for 365 GT NART Spyder blev bygget af Luigi Chinetti. Luigi Chinetti var tidligere racerkører hos Ferrari, og efter han havde trukket sig tilbage som racerkører, ville han gerne bygge sine egne Ferrarier, hvilket Enzo Ferrari gav ham lov til. Luigi Chinetti fik i 60'erne lov til, at bygge nogle små serier af Ferrarier til det amerikanske bilmarked, og af den grund er vi nok nødt til at kalde denne 365 GT NART Spyder for en Ferrari. Luigi Chinetti fik succes med sine biler i Amerika, og til sidst stillede han op imod Ferraris eget fabriks team i Le Mans. Luigi Chinetti byggede ikke kun biler til race, men også til almindeligt gadebrug. Han var på et tidspunkt også Ferrari importør i USA. Luigi Chinetti blev også teamchef for sit eget team, som hed, North American Racing Team, der fører til navnet NART, der er en forkortelse af teamets navn.

I slutningen af 80'erne skete der noget forfærdeligt, Ferrari 365 GT NART Spyder var nyeste kreation fra Luigi Chinetti. Luigio Chinetti var ikke helt alene om at fremstille den, dengang nye Ferrari, han havde indvilliget i et samarbejde med karosserimageren Michelotti.
Hvorfor hedder den 365? Den har ikke meget til fælles med Ferraris egen 365 serie, udseendemæssigt vil det være en skændsel af sammenligne den med 365 Daytonaen, fra 1968, men det er den samme store V12 motor, med
4390 ccm, man har valgt at bruge i NART udgaven. De 4390 ccm, divideret med de 12 cylindre (4390:12) = 365, deraf navnet!
Designet på 365 GT NART Spyder er meget specielt, og der er hentet en hel del detaljer fra nogle af den tids Ferrarier, eksempelvis klapforlygterne, der stammer fra en 328. Frontlygterne og kølegitteret minder lidt om 288 GTO Evoluzione modellen, og sådan kan man finde en masse små detaljer, der stammer fra forskellige andre Ferrarier. Nu hvor det "desværre" er for sent, at stoppe Luigio Chinetti i, at fremføre denne model, kan vi takke ham for én ting; at han kun byggede 2 Ferrari 365 GT NART Spydere!